2017 נבנה על ידי ורה זליבנסקי - מערכת WIX | מייל: vera@vilates.co.il | טלפון: 0544-404-751

תזונה טבעית היא לא ספירת קלוריות!

 

 

בשנים האחרונות, גדלה המודעות לתזונה טבעית, המבוססת בעיקר על מרכיבים לא- מעובדים מן הצומח. לדוגמא, לפני כשנה נערך מחקר שבדק את ההשפעות של מעבר לתזונה צמחית על קבוצה של נחקרים שרצו לרדת במשקל. ד"ר ניל ברנרד, מראשי החוקרים, סיכם: "הגענו למסקנה כי תזונה המבוססת על הצומח יכול לעזור בירידת המשקל, ללא ספירת קלוריות וללא כל הוספת עצימות לשגרת האימונים שלכם" (תרגום חפשי)*

זוהי רק דוגמא אחת, ובתחתית עמוד זה רכזתי עבורכם מספר מחקרים נוספים.

 

אז מהי תזונה טבעית?

דניאל פרולט, מייסדת בית הספר הקנדי לתזונה טבעית (CSNN) מסכמת את מרכיבי תזונה זו בשלוש מילים: "טבעי, חי, באיכות טובה"*. במילים אחרות:

  1. טבעי - מזון שאינו מעובד או מזוקק. מזון מלא, כפי שהוא גדל בטבע.

  2. חי - מזונות שלא חוממו יתר על המידה ועדיין מכילים אנזימים, כמו ירקות, פירות ונבטים.

  3. באיכות טובה - המזונות גדלו באדמה עשירה בחומרים מזינים וללא כימיקלים (אורגני).

נכון, קשה מאוד היום לאכול אך ורק על פי שלוש העקרונות הללו. אך עם תכנון נכון, נרוויח תוצאות בהחלט נראות לעין ומורגשות בגוף. וזה, אגב, מניסיוני האישי.

 

בשורה התחתונה, מה לאכול?

1. ירקות, עלים ירוקים. הם מכילים את אבני הבניין הנחוצות לקיומנו והסיבים התזונתיים שבהם שומרים על הגוף שבע ורגוע. יש בהם אינספור ויטמינים ומינרלים ההכרחיים לשרירים ועצמות חזקות, למערכת עיכול העובדת חלק, ליציאות תקינות ולרמת ריכוז גבוהה במהלך היום.

 

2. פירות. פרי הינו פחמימה מלאה ואיכותית, הנותנת המון אנרגיה אך אינה גוזלת בריאות מהגוף כדי לפרקה. אם אכילת פירות רבים מרתיעה אתכם, זיכרו שהסיבים התזונתיים מבטיחים לכם שסוכר הפירות ייספג לאט ובדרך הנכונה אל התאים, כך שאין סכנת השמנה ובוודאי שלא סכרת. להפך, לתזונה כזו יש הפוטנציאל לרפא סכרת לחלוטין, אבל גם נושא זה ראוי למאמר משל עצמו.

 

3. קטניות. לא מעובדות, רצוי מונבטות. ההנבטה מקפיצה את רמות האנרגיה שהקטניות נותנות לגוף ומקלה משמעותית על העיכול שלהן. כידוע, הן מכילות חלבון איכותי ומשביעות מאוד.

 

4. שומנים טבעיים. אזנו את התפריט עם שמן טבעי כמו קוקוס, שמן זית, אבוקדו ואגוזים. שומנים כאלה מקלים על הגוף את ספיגת שאר הערכים בתזונתכם. כמו כן, הם תורמים לתחושת שובע אמיתית ואנרגיה לאורך כל היום.

 

5. דגנים לא מעובדים. רוב הלחמים כיום כל כך מעובדים, שחסרונותיהם עולים על יתרונותיהם. אם כבר דגנים אז רצוי לבחור בדגנים בצורתם הטבעית יותר כמו שיבולת שועל וחיטה טרום נבוטה או קמחים כמו שיפון, כוסמין וטף. אם הלחם חשוב לכם מאוד, השתדלו להכין אותו לבד ולצרוך ממנו במתינות.

 

6. מוצרים מן החי - במתינות רבה. בנושא זה קיימת מחלוקת רבה, ואפשר לכתוב רבות - אך אם לדבר בתמציתיות, מוצרים מן החי בעייתיים כיום מבחינות רבות, בין השאר בגלל תנאי גידולם וההורמונים שהם מקבלים. אם מוצרי בשר וביצים חשובים לכם, השתדלו לבחור בייצור אורגני עד כמה שהדבר אפשרי, והשתדלו להימנע ממוצרים מעובדים מן החי כמו נקניקיות, שניצלים תעשייתיים וכל מיני בשרים מטוגנים ומכוסים ברטבים עתירי סוכר. מנה קטנה של בשר, עוף או דג, יחד עם סלט גדול, עדיפה בהרבה.

 

ומה רצוי לא לאכול?

להלן המזונות שרצוי להתרחק מהם:

 

1. שומנים מעובדים, למשל: מרגרינה, מיונז, רטבי סלט מוכנים. כמו כן, חשוב להתרחק משמנים "צמחיים" כמו קנולה, שמן תירס ושמן סויה. למה? מכיוון שלהפקת שמנים אלה מעבירים היצרים את הזרעים תהליך אגרסיבי של חימום, אשר הורס אותם. כמו כן, זהו שומן טראנס שהגוף אינו מכיר, ולכן הוא שוקע בעורקים שלנו מה שמביא לתוצאות הרסניות, ביניהן התקף לב, שבץ ואלצהיימר.

 

2. מוצרים מן החי ומוצרי חלב בפרט. נראה שישנה סתירה בין ההמלצה לצרוך ממוצרים אלה ובין להתרחק מהם. אולי האמת היא באמצע. עם זאת, מסקרן לבחון מחקרים (הוספתי למטה) המראים כי מוצרים אלה גורמים לדלקתיות רבה בגוף וכתוצאה מכך מחלות כרוניות שונות. לכן, רצוי לא להפריז בצריכתם, ולבדוק האם לאחר אכילתם אתם נתקלים בתופעות שליליות (כמו בטן נפוחה, גזים, פצעונים, ליחה ותופעות נוספות). אם כן, עדיף להיוועץ בנטורופת.

 

3. סוכר מעובד. סוכר לבן, חום, סוכר פירות (כשהוא ללא הפרי), סוכר תירס ועוד. סוכר זה אינו מוכר לגוף, לפיכך מזניק את רמות הסוכר בדם ואז אוגר אותם במיידי לשומנים. אנו מסתכנים בהשמנת יתר ובסכרת וזה רק על קצה המזלג.

 

4. מחזקי טעם וריח. מונוסודיום גלוטומט, פוטסיום סורבאט, סודיום ניטראט הם רק חלק מן החומרים הכימיים הגורמים לפגיעה בחילוף החומרים ובבריאות ככלל. לא צריך ללמוד את כל השמות המסובכים הללו, הכלל הוא פשוט: אם ברשימת המרכיבים מופיעות מילים לא מובנות - עדיף לוותר על המוצר.

 

לסיכום

כדי לרדת במשקל וגם לשמור עליו לא מספיק לעשות דיאטה ולחזור לשגרה. יש לשנות את הרגלי התזונה מתוך מודעות להרכב המזון שאנו מכניסים אל פינו. אם תלכו על העקרונות הבסיסיים המפורטים במאמר זה, תוכלו לצמצם משמעותית את "מזון הזבל" ולעזור לגוף לעבוד נכון יותר. וכשהגוף מקבל את מה שהוא צריך - הוא כבר יעשה את העבודה בשבילכם, קרי, יחזיר אתכם למשקל הנכון ביותר עבורכם.

הקפידו כמובן לשתות הרבה מים (לא קפה, לא קולה, מים!) כדי לסלק פסולת מהגוף על בסיס קבוע, ואל תכניסו את גופכם לרעב קיצוני. האוכל הוא אבני הבניין של הגוף, וכמו בבניית בית: אם נשתמש בחומרים איכותיים, הבית יעמוד איתן שנים רבות ומאושרות.

 

באהבה,

ורה.

 

 

מקורות:

  1. http://www.csnn.ca/about/what-is-natural-nutrition/

  2. http://www.pcrm.org/sites/default/files/pdfs/health/healthy_weight_loss.pdf

  3. http://www.pcrm.org/health/diets/weight-loss/feel-your-best-this-year

  4. http://www.rambam-medicine.org.il/category/%D7%9E%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%99-%D7%94%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%9C%D7%AA-%D7%94%D7%A7%D7%95%D7%92%D7%A0%D7%99%D7%98%D7%99%D7%91%D7%99%D7%AA

אהבתם? שתפו!
Please reload

פוסטים פופולארים

״זה לא פילאטיס!״

18.10.2018

1/6
Please reload

פוסטים חדשים