2017 נבנה על ידי ורה זליבנסקי - מערכת WIX | מייל: vera@vilates.co.il | טלפון: 0544-404-751

נפלאות הפילאטיס - לא לנשים בלבד

 

 

 

רבים שואלים אותי: "אבל אי אפשר ממש לרדת במשקל מפילאטיס, נכון?" או: "פילאטיס זה תרגילי גמישות, לא?" ויש את שאלת הגברים הנפוצה: "פילאטיס? פפף, זה רק לבחורות".

אז הגיע הזמן לעשות סדר בדברים, לשבור כמה סטיגמות ולהסביר אחת ולתמיד:

 

מה זה פילאטיס?

קצת היסטוריה (למשתעממים, אפשר לדלג לפסקה הבאה): גוזף הוברטוס פילאטיס פיתח את השיטה הקרויה על שמו במטרה לעזור לכל אדם לנצל עד המקסימום את פוטנציאל הגוף שלו. בילדותו, סבל פילאטיס ממחלות תכופות ועובדה זו דרבנה אותו להשקיע בספורט, מה שאכן הניב תוצאות: במהלך התבגרותו הפך למצטיין, בין השאר, באגרוף ובהתעמלות קרקע ושכח מה זה לשכב חולה במיטה.

שיטתו קרמה עור וגידים כאשר בעיצומה של מלה"ע ה-1 נכלא פילאטיס במחנה מעצר ושם אימן את חבריו למחנה בעזרת מוטות וקפיצים של מיטות בית החולים. בהמשך, אימן פילאטיס את מיטב הרקדנים, השחקנים, הספורטאים ושיקם רבים מפציעותיהם. לשיטתו קרא "contrology" ותיאור השיטה יסביר מדוע ׁ(להרחבה על גוזף פילאטיס לחצו כאן):

 

טכניקת הפילאטיס הקלאסית, הקרובה ביותר לתורתו של מייסדה, היא שיטה בטוחה ועמוקה לעצב, לחטב ולשקם את הגוף. היא בנויה על שישה עקרונות מרכזיים, המופיעים בכל אימון:

 

  1. נשימה - היא מלווה כל תרגיל, ועל חשיבותה הרבה אפרסם מאמר בהמשך.

  2. ריכוז - אנו משקיעים תשומת לב בכל תנועה וכך עושים אותה נכון וללא פציעות.

  3. מרכז - שרירי הליבה (בפשטות, שרירי הבטן והגב) מתגייסים בכל תרגיל.

  4. שליטה - מביאה את המתאמן לכדי שלמות תנועתית ומנטלית.

  5. דיוק - אנו מכוונים לשרירים ספציפיים ומבינים מה בדיוק צריך לעבוד ומתי.

  6. זרימה - למרות המאמץ השרירי הרב, התנועות נראות חינניות וקלילות.

 

אז למה כדאי לי לעשות פילאטיס?

רבים מן האימונים הנפוצים כיום בחדרי הכושר ובקאנטרי קלאבים יכולים לעזור להפחית במשקל, להעלות מסת שריר ובהחלט להרגיש טוב יותר. אך לפעמים, וזה יכול להיות תלוי בשיטה עצמה או במאמן, הם מפספסים חלק מן העקרונות ההופכים את האימון לשלם. לדוגמא, מתאמנים רבים משקיעים בתרגילי בטן חזקים, אך אם המאמן לא שם שום דגש על המנח הנכון של הגב, הם מסתכנים בפציעה. ומי צריך בטן שטוחה כשכואב לקום מהכיסא?

דוגמא נוספת: בספינינג או ברכיבה על האופניים בחוץ אנחנו מחטבים יפה את שרירי הירכיים שלנו. עם זאת, לצערי לא אחת אני נתקלת ברוכבים שכתפיהם שמוטות קדימה, גבם כפוף וכתוצאה מכך הם סובלים מכאבי צוואר, חגורת כתפיים וגב תחתון.

לעומת זאת, שיטת הפילאטיס לא רק שעובדת באיזון על כל אחד מן השרירים (כולל שרירים מוזנחים כמו בהונות כף הרגל או הצוואר), אלא גם עושה זאת תוך התחשבות במבנה האנטומי ובנסיבות הרפואיות של כל מתאמן, כך שהחשש לפציעה - נמוך מאוד.

בשורה התחתונה, מאימונים נכונים בשיטת הפילאטיס תרוויחו גוף חזק, גמיש, חטוב, גבוה יותר ומרגיש נפלא וצעיר יותר. בנושא זה גוזף בכבודו ובעצמו אמר: "אם עמוד השדרה שלך מאובן בגיל 30, אזי אתה קשיש. אם הוא גמיש לגמרי בגיל 60, אזי אתה צעיר." 

 

האם אני ארזה מפילאטיס?

אם לענות בקצרה: זה אפשרי.

ולהסבר: הורדת משקל תלויה בהעלאת מסת השריר והגברת קצב חילוף החומרים בגוף. כל פעילות שבה אנו מאמצים את הגוף יותר ממה שהוא רגיל אליו בשגרת היום יום, יענה על קריטריונים אלה, או בקיצור, יוריד ממשקלנו. לכן, גם בפילאטיס ניתן לשרוף קלוריות. מצד שני, כאשר מסת השריר גדלה, משקל הגוף יכול גם הוא לעלות - אבל אין זה משקל "רע", אלא שהגוף הולך והופך חטוב ומוחזק יותר.

עם זאת, חשוב לי להדגיש שבמרבית המקרים המתאמן יתחיל בהיכרות עם הגוף שלו ולא בפעילות עצימה. הוא יתחיל ללמוד לנשום נכון, להזדקף, להשתמש בשרירי הבטן שלו ו"להתחבר לגוף שלו" (לא במובן מיסטי כלשהו. פשוט להבין איפה נמצאים איברים ושרירים שונים בגוף וכיצד מפעילים אותם).

תהליך זה יכלול מאמץ מסוים אשר ילך ויגדל ככל שהמתאמן ילמד לשלוט בגופו וניתן יהיה להעלות את עצימות התרגילים. ואז, בהחלט, המתאמן יתחטב ויוריד במשקל.

אך מדוע יש המרגישים שהם אינם יורדים במשקל? ובכן, יכולות להיות לכך שתי סיבות עיקריות:

 

  1. ההפרש בין האימונים גדול מדי. אם פילאטיס הוא כל מה שאתם עושים, חשוב להתאמן בין פעמיים לשלוש בשבוע על מנת להתחיל לראות תוצאות.

  2. ייתכן שמדריך או מדריכת הפילאטיס שלכם, מסיבה כזו או אחרת, אינה מעלה את דרגת הקושי שמתאימה לכם. חשוב לבקש או לבחור במדריך שמחפש לעזור לכם להתקדם משיעור לשיעור.

 

וכמובן, חשוב מאוד להקפיד על תזונה מתאימה, שינה מספקת ושתייה מרובה, אך זה נכון לגבי כל סוגי האימונים (ועל כך במאמר נפרד, מבטיחה).

 

ואם הצלחתי לסקרן אתכם לנסות את הפילאטיס, אולי תרצו לדעת "כיצד לבחור מקום להתאמן בו?" המאמר סוקר גם את ההבדלים בין פילאטיס מזרן למכשירים.

 

באהבה גדולה,

ורה.

אהבתם? שתפו!
Please reload

פוסטים פופולארים

״זה לא פילאטיס!״

18.10.2018

1/6
Please reload

פוסטים חדשים